Coherent Identifier About this item: 20.500.12592/p074t3

Freedom of Expression in Russia and the Media Situation

6 December 2006

Summary

This briefing paper is available on the Internet at: The opinions expressed in this document are the sole responsibility of the author and do not necessarily represent the official position of the European Parliament. [...] At the time, the general feeling was that this threat was very real, and I had good reason to believe that in the light of that conversation, but the politician also conceded that although Chechnya indeed did pose a threat, it was not the greatest threat. [...] All components of the Government, whether members of the President’s administration, the tax police, the FSB (successor to the KGB), or Gazprom — which held shares in the television channel — were called upon to join forces against NTV and its journalists. [...] Today, the number of viewers of Channel One (heir to Gosteleradio, a relic from the Soviet era) has reached around the hundred million mark, and the station’s broadcasting range covers the whole expanse of the Russian Federation, from Kaliningrad to Vladivostok. [...] Our country’s downward slide and its low ranking, generally, in the index are down to the State’s increasing stranglehold on television, the stepping-up of censorship on the State-run channels, the stifling — followed by an almost complete wipe-out — of opposition in the programmes broadcast, and the transfer of the newspapers Izvestiya and, to some degree, Kommersant into Gazprom control.

Authors

Files

Tags

rule of law human rights democracy corruption russia censorship culture freedom of communication

Topics